Laos & Maleisië - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu Laos & Maleisië - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu

Laos & Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

12 Juli 2014 | Verenigde Staten, Chinatown

Lieve allemaal,

Hier weer in berichtje uit inmiddels Maleisië!

De vorige keer schreef ik vanuit het gezellige Vang vieng, Laos. We hebben hier veel leuke mensen ontmoet en hebben hier ook wat meer de kroegjes en clubs in kunnen duiken. Erg leuk :) In Vang vieng hebben we niet alleen maar de beest uitgehangen maar hebben we ook veel gezien en gedaan. We zijn wezen 'tuben' over de rivier. Dan ga je in een binnenband van een vrachtwagen de rivier over langs de mooie bergen en ja ook kroegen:) een mooie combinatie! Vlakbij Vang vieng ligt de 'blue lagoon', een prachtig stuk natuur! We zijn hier met de scooter heen gereden (lees: gestuiterd). Het was een hobbelige weg waardoor het een beste uitdaging was met de scooter maar het uitzicht maakte alles goed; waanzinnig! Langs deze weg staan er een paar keer bordjes met hierop geschilderd: 'the blue lagoon'. De eerste keer dachten we nog: 'huh? Dat is snel!'. Je betaalt toegang en dan mag je het stuk land betreden. Al snel werd duidelijk dat het ook hier erg mooi was maar dat het niet de 'beroemde' blue lagoon was. Hup weer op de scooter op naar het einde van de weg waar de 'echte' blue lagoon ligt! Het is daar waanzinnig! Mooi helder blauw water met schommels die erboven aan bomen hangen; erg idyllisch! Naast de blue lagoon staat een berg die we hebben beklommen. Dit was nog een beste opgave want het was deze dag stikbenauwd! Eenmaal boven konden we een mooie grot in kijken.

Na Vang vieng zijn we per minivan naar Luang Prabang gereisd. Het was weer gezellig plakken in de bus maar we hebben leuk zitten kletsen met de buschauffeur waardoor de tijd ook zo voorbij was! Luang prabang staat op de Unesco world heritage list. Het is, met name door de 'Franse huisjes', een erg mooie plaats.

In Luang prabang zijn we naar 'elephant village' geweest, dit is een van de mooiste dingen die we gedaan hebben deze reis! We hebben lang gezocht naar een park die de olifanten goed behandelen en die hadden we eindelijk gevonden! We hebben hier op de olifanten kunnen rijden, ze kunnen voeren en het leukste; kunnen wassen in de rivier! Wat een ervaring .. In het begin was het wel wat spannend want wat zijn die beesten enorm! Maar al snel ging het goed en was het vooral erg leuk!

In Luang prabang gaan met zonsopkomst alle monniken uit de plaats langs de mensen om eten op te halen. Dit wilden we wel eens mee maken dus hadden we vroeg onze wekker gezet en stonden we op straat te wachten. Het was stil op straat en uit allemaal hoeken kwamen er rijen monniken in oranje gewaden over de straat gelopen langs mensen die eten aanboden. Een bijzondere ervaring!

'S middags zijn we per minivan (inclusief lachwekkend foute muziek) naar de waterval gereden. Wat is die mooi! De waterval bestaat uit plateaus waar helder blauw water overheen stroomt, wauw! De waterval is aardig lang en hoe verder je liep, hoe mooier hij werd! We zijn een stuk omhoog geklommen langs de waterval maar we kwamen halverwege niet meer omhoog door de modder. Het uitzicht was gelukkig vanaf daar ook waanzinnig!

'S avonds hebben we de heuvel 'That phu si' beklommen om vanaf daar de zonsondergang te bekijken. De muggen hadden de avond van hun leven maar wij gelukkig ook;) want wat een uitzicht! Vanaf de heuvel kijk je uit over de rivier, de bergen en Luang prabang en daarachter zakte de zon dan weg. Jullie zullen wel op de foto's zien waar we zo enthousiast over zijn!

Na Luang prabang zijn we terug gegaan naar Vang vieng. We hadden het hier erg naar onze zin en we hadden veel tijd in Laos. Jammer genoeg werd het erg duidelijk dat we in het regenseizoen zaten. Het regende veel en hard! Hier hebben we dus vooral gerelaxt, zijn we weer de kroegen ingedoken en hebben we van het mooie uitzicht kunnen genieten.
In Luang prabang was ik door iets gebeten/geprikt en mijn hele teen was hierdoor opgezet. Door de zwelling stond hij helemaal strak en aangezien dit toch wel aardig zeer begon te doen. Ook kreeg ik waanideeën doordat ik had zitten googelen(denk aan insecteneitjes/larven onder de huid) dus besloten we in Vang vieng toch maar even langs een apotheek te gaan. Hier konden ze geen Engels maar wisten zonder naar mijn teen te kijken toch van alles wat ze me konden verkopen. Dat werkte dus niet. Aangezien een man uit het restaurant me erop had gewezen dat ik naar het ziekenhuis moest gaan deden we dit toch maar na het mislukte bezoek aan de apotheek.
In het ziekenhuis moesten we de receptioniste wekken die lekker gestrekt lag op haar stretchertje. Zij verwees ons naar de eerste hulp. Daar kreeg ik al de eerste schok; 'wat een smerige boel hier, en wat is die vieze lucht?!' Erg veelbelovend. Ik werd verwezen naar een behandeltafel waar de vrouw van de eerste hulp, zonder haar handen te wassen of handschoentjes aan te trekken, mijn teen begon te inspecteren. Zonder wat te zeggen liep ze naar haar (stoffige!) tafeltje en haalde hier een naald vanaf. Deze mooie naald zat niet in een hoesje o.i.d. en ze maakte hem ook niet steriel voordat ze hem in mijn teen wilde steken. Ik schrok me dood en zei dat ik dit niet wilde. Ik wilde eerst wel weten wat het überhaupt was onder mijn teen en ik wilde dat ze de naald steriel maakte. Dit vond ze allemaal niet zo grappig en mompelde iets over een allergische reactie op een mierenbeet en ze wilde weer in mijn teen prikken. Ik bedankte haar vriendelijk, trok mijn voet weg en we zijn vertrokken. Als die naald niet steriel is en zo van een stoffige tafel wordt geplukt, ben ik bang dat het nog erger gaat ontsteken :) Inmiddels is mijn teen niet meer zo opgezet maar het plekje zit er nog wel. En we zijn een ervaring rijker! ;)

Na Vang vieng zijn we teruggereisd naar Vientiane. Hier hadden we een kamer waar we bedbugs ontdekten.. Die ellende hadden we al eens meegemaakt in Nieuw-Zeeland en dat wilden we niet nog een keer. Na veel gedoe met de eigenaar van het hotel hebben we toch één nacht in die kamer door moeten brengen (we ontdekten ze pas 's avonds laat en we konden nergens meer terecht). Ik was wel weer gebeten maar gelukkig hebben we ze dit keer niet meegenomen, een hele opluchting! In Vientiane hebben we weer fietsen gehuurd en zijn we door de stad gefietst.

Vanuit Vientiane zijn we naar Kuala Lumpur, Maleisië, gevlogen. Dit is wel een aardig verschil met bijvoorbeeld Laos en Cambodja. Het is hier aardig westers! In Kuala Lumpur slingeren de shoppingmalls je om de oren dus die hebben we zeker van binnen bekeken. Ook hier heb je shoppingmalls met hele pretparken erin gevestigd, net als in Dubai, erg bijzonder. We hebben natuurlijk niet alleen shoppingmalls bekeken. We zitten met ons hostel midden in Chinatown, in de drukke en super gezellige 'Jalan Petaling street'. Als we de deur van ons hostel uitlopen staan we direct op de markt. We hebben het mooie gebouw 'Sultan Abdul Samat' bekeken en natuurlijk de 'Twin towers'. Deze hebben we bekeken met zonsondergang. Het is hier momenteel ramadan en voor zonsondergang kwamen hier allemaal mensen bijeen om, als het Arabische gebed over de speakers was gegaan, met elkaar te eten op de trappen voor de twin towers. Erg gezellig dus!

Na Kuala Lumpur zijn we naar Langkawi gevlogen, een eiland in het noordwesten van Maleisië. Een eiland met een 'bounty' gehalte, strak blauwe zee met een mooi wit strand met daarop palmbomen, heerlijk! Je zal misschien wel denken; 'doe maar luxe, vliegen!' Maar dit was dus serieus goedkoper dan met de bus en de ferry te gaan, best bizar. Daarbij scheelt het natuurlijk ook veel tijd;) We hebben, na een maand in het regenseizoen te hebben gezeten, weer lekker kunnen bijkleuren op het strand en het zwembad! We hebben lekker drankjes gedronken in de leuke strandtentjes en we hebben op Stefan zijn verjaardag een auto gehuurd. Met dit scheurblik zijn we het eiland over gereden en hebben veel gezien. Het was even wennen; links rijden in een automaat, scooters die overal vandaan lijken te schieten en apen voor je auto (is toch weer wat anders dan de ganzen bij het mouwtje in Bussum!) maar het was super!
Onderweg zijn we onder andere gestopt bij een waterval. We vonden het al opvallend dat wij hier de enigen waren maar dat vonden we ook wel weer relaxt, even geen Chinezen op groepsreis met camera's die voor je neus springen. Bij de waterval bleek echter waarom wij de enigen waren; er stroomde geen water :) in de boom zagen we wilde apen zitten en we waren natuurlijk enthousiast om ze te zien. Zij waren wat minder enthousiast om ons te zien en kwamen op ons afrennen, snel weg bij die 'waterval' dus! ;) we hebben onderweg mooie stranden gezien!

Vandaag zijn we vanuit Langkawi terug gevlogen naar Kuala Lumpur, vanuit hier trekken we weer door naar Cameron Highlands, een natuurgebied.

De tijd vliegt voorbij! Over twee weken komen m'n ouders en Lau al naar Indonesië (waar we erg veel zin in hebben)!Over iets meer dan een maand zit deze mooie reis er al op .. Het gaat veel te snel maar we gaan nog enorm genieten deze laatste maand!

Liefs

• 11 Juli 2014 - 21:37

Frie Jansen:

Lieve Charlotte,

Weer een mooi, spannend verslag. Ik lees je verhaal terwijl hier regen en onweer wordt voorspeld.
    Apen, zon, strand, vliegen. Inderdaad de tijd vliegt voorbij.
    Ik denk dat de ontmoeting met je ouders en Laurens, binnenkort mooi zal zijn.
    En ik, wacht nog maar even. Intussen.... veel plezier nog meer mooie ervaringen.
    Veel liefs, ook voor Stefan.
    Opa

• 12 Juli 2014 - 16:11

José:

Weer zo'n leuk verslag Lot!
    Ik wist dat helemaal niet van je teen. Gelukkig is het weer over. Fijn jullie op Steef zijn verjaardag gesproken te hebben. Geniet van de laatste maand.

• 13 Juli 2014 - 16:12

Rietje:

Lieve Charlotte enStefan .Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt .Geniet nog maar van alles wat er op jullie pad komt Wij beginnen de weekjes af te tellen.Lieve Stefan bij deze nog gefeliciteerd met je verjaardag en Charlotte met je vriend.Maar beter laat dan nooit .Hier gaat alles zijn gangetje .Veel liefs en knuffels van ons .xx VZxx opa en oma .

• 14 Juli 2014 - 22:41

Wim:

Ondanks het regelmatige skypen, was het verslag toch weer verrassend en origineel. Leuk om mee te beleven. Mooie avonturen en erg beeldend beschreven.
    Inderdaad, we zijn ons aan het voorbereiden op de trip naar Indonesië. We moeten nog het een en ander regelen. Maar we laten het ook gewoon gebeuren en op ons afkomen. We kijken ernaar uit jullie weer te ontmoeten en samen verder te reizen over Java naar Bali. Leuk dat Laurens ook meegaat. Geniet nog even. We zien elkaar in Jakarta. Liefs papa/Wim en Mama/Wilma