Thailand & start Cambodja - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu Thailand & start Cambodja - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu

Thailand & start Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

26 Mei 2014 | Cambodja, Chroŭy Chângvar

Lieve allemaal,

In het vorige verslag had ik geschreven dat het zo onrustig was in delen van Thailand en dan met name Bangkok. Daarom zijn we naar de zuidelijke eilanden van Thailand doorgereisd!

We namen een nachtbus- en boot naar Koh Tao. Alleen die reis was al een heel avontuur. De bus viel namelijk van ellende zowat uit elkaar. Ook spreken de meeste Thaise mensen slecht Engels waardoor ze dan besluiten om maar gewoon geen tekst en uitleg te geven (ook niet als je hier om vraagt). Nadat je dan een paar keer ergens afgezet wordt met als enige boodschap 'wait wait!', gaat dat toch wel een beetje frustraties opleveren! Vooral voor mij een goede oefening om dingen is een beetje los te laten en ze op zijn beloop laten gaan ;). Om 10:00 uur kwamen we dan eindelijk aan op het mooie Koh Tao! Na een stukje met de taxi (lees; met allemaal toeristen op een hoopje achterin een truck) konden we op zoek naar een hotel. We vonden een prachtige bungalow aan het strand, wat een luxe! Op Koh Tao kan je duiklessen nemen en voor de rest kan je struinen over de boulevard, drankjes drinken op het strand en zonnen. Wat een straf!

Na vijf dagen bijkomen op Koh Tao wilden we toch ook wel wat anders zien dan alleen het strand. We begrepen dat er op het eiland Koh Samui veel mooie dingen te zien zijn dus besloten we dat dit onze volgende stop werd. We hadden weer een taxi en een boot geboekt en dit ging weer net zo chaotisch; de taxichauffeur dropte ons bij de overvolle pieren van Ko Tao (denk aan de Bijenkorf vlak voor kerst). Toen wij vroegen bij welke pier wij moesten zijn reed hij met piepende banden weg.. Sta je daar met z'n allen in die enorme chaos.. Na veel rondvragen wist iemand ons te vertellen dat we achter een stel in de verte aan moesten rennen want zij moesten dezelfde boot hebben. Hupsakee met al je tassen, door de menigte, in de hitte achter dat stel aan rennen. (Had ik al verteld dat het 36 graden was en erg benauwd?;) ). Gelukkig hadden we een boot met airco geboekt! De boot stopte bij een tussengelegen eiland en Stefan en ik gingen voor de zekerheid toch maar even kijken of ze onze tassen niet op de kade gooiden. Alle backpacks lagen op de kade. Samen met andere toeristen ,die ook naar Koh Samui moesten, vroegen we waar we dan heen moesten. Er werd ons duidelijk gemaakt dat we vooral weg moesten wezen. Hmm.. Sta je dan met z'n allen op die pier! Gelukkig kwam er na een kwartier een man naar ons toe die ons vertelde dat met 20 minuten onze boot er zou zijn, gelukkig maar! Eenmaal op Koh Samui hebben we onderhandeld over de taxiprijs (die meestal toch zeker de helft naar beneden gaat) en toen kwamen we aan bij ons mooie hotel met zwembad, luxe! Het was hier gelukkig niet zo benauwd, hier was het heerlijk! Ook op Koh Samui hebben we op het strand en aan het zwembad gelegen maar we vonden het ook wel weer tijd voor wat culturele uitstapjes :) Daarom boekten we een jeepsafari over het mooie eiland. We hebben toen enorm veel gezien op één dag; 'The Grandfather & Grandmother Rocks, een gemummificeerde monnik, een waterval(die er na een regenbui vast erg spectaculair uitziet;) ), 'The magic garden' (wow!), 'The Big Buddha' en vele andere Buddhabeelden. Ook zat er bij deze tour een typisch Thaise lunch op een berg met een waanzinnig uitzicht. We hebben deze dag veel gedaan en wat was het bijzonder!

Na Koh Samui zijn we doorgereisd naar Krabi. Omdat we 's avonds laat aan zouden komen en omdat ons geboekte hotel zich in het centrum bevond vroegen we bij het boeken nog of we echt in het centrum werden afgezet. Dit werden we volgens het reisbureau, prima! Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen; we werden niet in het centrum afgezet. We werden afgezet op een donker parkeerterrein in een dorpje voor Krabi. Hier werden we opgewacht door vele blije taxichauffeurs. Deze taxichauffeurs brachten ons met alle liefde naar Krabi centrum, uiteraard wel voor een belachelijk hoge prijs. Wij toeristen konden niet anders en gingen dus mee met de taxi. We voelden ons allemaal op z'n zachtst gezegd behoorlijk in de maling genomen maar dit zetten we maar snel van ons af zodat we onze energie in het leuke Krabi konden steken! In Krabi hebben we ook veel gedaan; de gezellige nightmarket bezocht, een cursus Thais koken gevolgd (erg leuk!), ook hebben we een kayaktour door de mangroven van Krabi gedaan. Hier hebben we wilde apen kunnen spotten en we hebben kunnen genieten van de bijzondere natuur! De volgende dag hebben we met een longtaillboat vijf kleine eilanden bezocht. Bij twee eilanden hebben we gesnorkeld, super mooi! De vissen waren niet bang want ze zwommen tegen onze brillen aan en langs onze benen;). Op de eilanden hebben we weer wilde apen gezien en voor de rest waren het typische droomeilanden; witte stranden aan een strakblauwe zee, super mooi!

De volgende dag vlogen we vanuit Krabi naar Siem-Raep, Cambodja. Toen we geland waren werden we opgewacht door iemand van het hotel in een tuktuk! Leuk om zo door de stad te rijden. De volgende dag zijn we met een toektoek door de 'Angkor area' gereden. Hier hebben we veel tempels bekeken met als hoogtepunt natuurlijk de tempels van Angkor!

De volgende dag vertrokken we uit het gezellige Siem-Raep naar Battambang. Dit was een vier uur durende busrit waar we hebben mogen genieten van Cambodjaanse karaoke;). Samen met een Brits koppel waren wij de enige 'westerse' mensen in de bus. Het verkeer is enorm chaotisch en ik zat de hele tijd :'oe!' en 'aah!' te roepen (tot grote hilariteit van onze buurman). Ik ben op een gegeven moment maar even rustig gaan lezen zodat ik niet op de weg lette. In Battambang schrokken we ons helemaal wild; toen de bus een parkeerterrein op reed kwamen van overal mannen aanrennen met bordjes voor hotels en tuktuks. Als we uit het raam keken schoten er tientallen bordjes de lucht in. We hadden met het Britse koppel afgesproken om een toektoek te delen zodat we dit met z'n vieren konden doen in plaats van allebei apart. Toen we de bus uitstapten werd er aan alle kanten aan ons getrokken, werd er naar ons geroepen en werden er bordjes in ons gezicht geduwd. De backpack van het Britse meisje werd zelfs van haar afgepakt zodat ze met hem mee zou gaan naar de toektoek. Het was één groot gekkenhuis! Uiteindelijk hebben we met z'n vieren een toektoek gekozen en wilden we zo snel mogelijk weg uit deze gekte! Na deze ervaring en de vier uur durende busreis moesten we echt even bijkomen! We wilden de volgende dag eigenlijk met de 'bambootrain' maar hier hoorden we allemaal negatieve verhalen over en hebben dit uiteindelijk niet gedaan. We waren inmiddels ook een beetje ziek geworden dus zo slecht kwam dat ook niet uit. In Battambang zagen we bijna geen toeristen waardoor de tuktukdrivers ons achtervolgden; of we alsjeblieft meegingen in de toektoek. Één van hen heeft zelfs twee uur gewacht en geseind voor ons restaurant of we mee wilden, ondanks dat we al meerdere keren hadden gezegd dat we dat niet deden bleef hij staan en hield hij ons bij elke stap die we zetten in de gaten. Apart! We hadden geen zin meer om langer in Battambang te blijven en hebben daarom hadden we eerder dan gepland een bus naar Phnom-Penh geboekt.

Nadat we een busreis van zes uur achter de rug hadden (toevallig weer met dat Britse koppel) werden we veel rustiger 'ontvangen', geen getrek en geroep. Gelukkig maar:) We hadden weer met z'n vieren een toektoek gedeeld en kwamen aan bij ons supergelegen hotel! We zitten vlakbij de rivier waar allemaal gezellige tentjes te vinden zijn. Phnom-Penh werd aangeschrevenen als de criminele stad van Cambodja. In de tien minuten lopen naar de rivier was Stefan dan ook al twee keer aangesproken of hij drugs wilde kopen. Vandaag zijn we naar het 'National Museum of Cambodja' geweest. Dit vonden we zelf niet heel bijzonder. Er stond weinig tot geen informatie op de bordjes. Na het museum heb ik mijn nagels laten lakken in een Cambodjaanse beautyspa, erg leuk! Daarna zijn we met een tuktuk naar Tuol Sleng geweest. Een indrukwekkend museum. Vroeger was Tuol Sleng een school, die is later gebruikt als martelgevangenis in opdracht van 'Pol Pot'. We hadden een gids gehuurd en zij heeft die tijd nog meegemaakt (1975-1979). Na de rondleiding van de gids hebben we één van de 7 overlevenden ontmoet. Ze hebben veel in tact gelaten (zelfs het bloed lag op sommige plekken nog op de grond). Dit was erg indrukwekkend!
Morgen willen we naar 'the Killingfields', 'Grand Palace' en naar de Russische markt. Daarna willen we doorreizen naar het zuiden van Cambodja.

Hier in Azië is het wennen aan de cultuur, we hebben wat cultuurshocks te verwerken gehad, maar het is hier vooral erg mooi en leuk! We hebben het enorm naar onze zin!

Liefs,

Charlotte

• 26 Mei 2014 - 14:14

Laura:

Wat een mooie verhalen weer Lot. Ik zie jou al helemaal staan in die drukte met al die Aziatische mannetjes. haha. Heel trots hoe je het allemaal doet!!

Geniet en kusje ook aan Steef!

xx

• 26 Mei 2014 - 15:45

Simon:

Leuk Charlotte! Mooie reis!

• 26 Mei 2014 - 17:05

Bram:

Beste Charlotte en Stefan,

wat een avonturen voor jullie. als ik zo lees zijn toeristen lopende aantrekkelijke bankbiljetten voor de mensen daar. Ik begrijp het wel maar ik er enigszins kriegel van worden. Maar voor jullie een onvergetelijke reis. En nu op naar de killing fields in cambodja. Bestaat ook een gelijknamige film over. Zeer indrukwekkend. Geniet er nog van zoals wij genieten van jullie verhalen.

groet van Bram uit castricum

• 26 Mei 2014 - 18:32

Wilma:

Wat heb je weer een leuk verslag geschreven!!! Ook al kende ik de verhalen al, het blijft boeiend om ze te lezen! Geniet vooral!x

• 27 Mei 2014 - 16:37

Renske:

Lieve lotje wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Zo herkenbaar ook haha. Zie je al zitten in de bus en gillen, zelf ook aardig wat doodsangsten uitgestaan.
    Ben benieuwd hoe je de killing fields vond.. Oeh en wacht met smart op foto's! :)

Liefs Renche

• 28 Mei 2014 - 15:23

José:

Weer een prachtig reisverslag. Volgens mij moet je de journalistiek in hoor Lot en reisverhalen schrijven!
    Ben zo benieuwd naar alle foto's. Wat zullen jullie er al veel gemaakt hebben..... groetjes van je schoonmoeder.