Noordereiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu Noordereiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Charlotte Jansen - WaarBenJij.nu

Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

08 April 2014 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Lieve allemaal,
Het is volgens mij weer tijd voor een update! Nadat we bij 'the bay of Islands' zijn vertrokken kwamen we aan in Hahei. Daar bezochten we 'Hot water beach'. Als het eb is kan je een kuil graven en dan vult de kuil zich met warm water, dan heb je dus je eigen hottub! Helaas was het vloed toen wij er waren maar we gaan proberen om er nog eens langs te gaan als het eb is! Na 'Hot water beach' hebben we een wandeling gemaakt naar de 'Cathedral cove'. Wat een waanzinnig mooi wit strand!

Na Hahei zijn we doorgereisd naar Raglan, een surfersdorpje. We sliepen daar in een omgebouwde treinwagon tussen de hippies en de sufers, een goede sfeer! 'S avonds was er een grote golf die alle surfers wilde pakken. Dit wilde we graag zien dus zijn we met een Engelsman de berg afgelopen naar de zee om daar de prachtige zonsondergang en de surfers te bekijken.

Na Raglan zijn we aangekomen bij de 'Waitomo caves'. Hier hebben we een wandeling en een boottochtje door de grotten gemaakt. Onder de glowworms door, die leven in de grotten. Wat een waanzinnig en bijna onwerkelijk gezicht! Al die kleine lichtjes boven je hoofd, afkomstig van een soort larf, bizar.

Na de 'waitomo caves' zijn we drie nachten in de stinkende maar gezellige stad Rotorua verbleven. Door de hele stad hangt de geur van de geisers(ruiken naar rotte eieren). Die geisers bevinden zich onder andere in het park van Rotorua. We hebben veel leuke dingen gedaan in rotorua, we zijn onder andere naar Hobbiton geweest. Grappig om plekken uit de film te herkennen! Ook zijn we naar de avondmarkt en de 'Twilight Spa' geweest. Lekker in een natuurlijk modderbad! (Na een tijdje ruik je de geur van rotte eieren niet meer;)). De Maori's dragen vaak 'Jadestones' aan hun ketting, een groene steen geslepen in een teken met een betekenis. In Rotorua hebben we zelf zo'n 'Jadestone' geslepen! Het is erg leuk om een zelfgeslepen steen om je nek te hebben met een betekenis die je zelf mooi vindt. Stefan en ik hebben beide een combinatie van twee tekens gekozen. Stefan zijn steen staat voor: concentratie, doorzettingsvermogen, groei en een nieuw begin. Mijn steen heeft de volgende betekenis: de band van een relatie of vriendschap, groei en een nieuw begin.

Na drie nachten Rotorua was het wel weer tijd om door te trekken naar iets nieuws. We zijn doorgereisd naar 'Lake Aniwhenua'. Hier hebben we overnacht bij de Maori's. We hebben hier leren weven, traditioneel gegeten en hebben de Maori's verteld over hun cultuur. Een leerzame en leuke ervaring!

Na het Maorikamp zijn we vertrokken naar Whakahoro, een natuurgebied met 'blue ducks' en we vermoeden ook met de gezellige bewoners .. Bedbugs! Een feestje! Maar dat ontdekte ik pas in Welligton.

Voor Wellington zijn we nog naar 'National Park' geweest. Daar hebben we de 'Tongariro Crossing' gelopen. Een wandeling waar je tussen de 7- en 8 uur over doet. Je loopt tussen de vulkanen en langs 'Ngarahoe' (voor Lord of the Rings-kijkers beter bekend als 'Mount Doom'). Het was een pittige wandeling (waarbij ik gehuild heb van angst..) maar wat een uitzichten en wat een voldoening geeft het je uiteindelijk!

Nadat we bijgekomen waren zijn we richting Wainuiomata vertrokken. Hier woont familie van Stefan (een nichtje van José), Elizabeth. Een lieve vrouw waar we even mochten verblijven. In Wainuiomata hebben we nog meer familie van Stefan ontmoet. Ook hebben we een dag meegedraaid op de Katholieke school waar Elizabeth werkt. Erg interessant om de verschillen en overeenkomsten tussen het Nederlandse- en Nieuw-Zeelandse onderwijs te zien! Wainuiomata ligt vlakbij Welligton dus daar hebben we ook nog een dag doorgebracht. We hebben onder andere het Te papa museum bezocht en we zijn met het treintje richting de Botanische tuinen gegaan. In Wainuiomata zat ik ineens onder de bultjes die enorm jeukten. Doordat we in Whakahoro een bruin/rood beestje in mijn bed hadden gezien en door de beten, zijn het waarschijnlijk bedbugs geweest, jammie.

Op 5 April zijn we met de Ferry overgestoken naar het mooie zuidereiland! Hier hebben we een nacht in Picton geslapen en zijn we toen doorgereisd naar Abel Tasman. Dat is het kleinste 'national park' van Nieuw-Zeeland. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt over de bergen, door het bos richting een super mooi strandje! Met super mooi blauw, helder water en een wit strand. Er was bijna niemand, heel bijzonder!

Nu zijn we aangekomen in Greymouth. Onderweg zijn we gestopt bij de 'pancakerocks' en bij een plek waar zeehonden leven. Super leuk! Ze hadden allemaal kleintjes en lagen op mooie rotsen te relaxen.

Ik zal de volgende keer hopelijk sneller een update schrijven! Dat scheelt leeswerk;) maar we zijn zo druk met genieten!;)
Tot snel!

Liefs!

• 08 April 2014 - 11:40

Opa Frie Jansen:

Lieve Charlotte en Stefan.

In gedachten heb ik jullie gevolgd op jullie avontuur.
    Wat hebben jullie mooie weken gehad.
    Met veel belangstelling zie ik uit naar jullie volgende bericht.
    Veel liefs. Geniet ervan!

• 08 April 2014 - 12:27

José:

Bedankt voor de update. Het was ontzettend fijn om te skypen met jullie vorige week samen met Elizabeth. Het is echt een droomreis!! En het gaat maar door. En dan ook mooie weer. Dit 'was meant to be' lijkt wel......enjoy!!!!

• 08 April 2014 - 13:54

Wim:

Een schitterende reis al met al. Ik heb dit nooit op deze manier beleven. Dus geniet ervan. Goed om te horen dat de wereld groter is dan Bussum, Naarden, Utrecht en Amsterdam. ( ook leuk, overigens). Het lijkt me geweldig om kennis te maken met verschillende ( sub) culturen en daar een onderdeel van te mogen zijn. Deze ervaringen zitten in de pocket. Niet meer loslaten en meenemen in jullie ontwikkeling en visie op de mensheid en de samenleving. Nog 4 maanden te gaan. Intens beleven, zou ik zeggen Veel liefs Papa

• 08 April 2014 - 14:05

Rob Reeuwijk:

Klinkt goed allemaal zeg! Vergeet niet ook een beetje te resten he! Haha. Maar fijn om te horen dat jullie zo druk zijn met genieten. Have fun verder. Groetjes, Rob en de dames

• 08 April 2014 - 18:47

Daan:

Kunnen jullie een zeehond hier naartoe sturen? spring ik er bij de Waddenzee op en ben ik over een maandje daar :) xxx